Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, August 17, 2006

En spännande höst

Idag vinkade den lilla människan i min mage åt mej. Det var fint. Födseln är nu beräknad till tjugonde januari.

På jobbet är det mycket på gång under hösten. Förutom omorganisation, nedskärningar och vanligt patientarbete ska jag läsa 5 poäng diabetes och nutrition i Göteborg. Det ser jag mycket fram emot. Och jag och en kollega ska starta viktgrupper för personal på sjukhuset. Jag övar mej i ett kognitivt förhållningssätt, att ställa öppna frågor och så vidare. (Att vara dietist räcker inte; man borde vara minst psykologiskt bildad och läkare också, men jag måste inse mina begränsningar och inte ställa orimliga krav på mej själv. Ja.) Dessutom ska vi ha matlagningskurser och jag provlagar för fullt. Maten ska vara god, nyttig, vacker, lättlagad och inte innehålla för konstiga ingredienser...

Min bror och hans tjej var här i helgen och bror gjorde god kyckling ur "Libanesisk mat - ett smörgåsbord från östra medelhavet" av Fredrik Dannemann (text) och Elias Alekji (recept). Vi hade klyftpotatis med sesamfrön, hummus, ingefärayoghurt, brors egenodlade gröna bönor och tomatsallad till det som kallas "kycklingkebab", men som jag döpt om.

Libanesisk kyckling

4 kycklingfiléer, strimlade (fast vi delade bara varje kycklingfilé i 3-4 delar)
0,5 tsk kanel, malen
0,5 tsk svartpeppar, malen
0,5 tsk kardemumma, malen
0,5 tsk kryddpeppar, malen
0,5 tsk muskotnöt, malen
6 pressade vitlöksklyftor
1 dl färskpressad citronsaft
1 dl neutral olja
2 msk tomatpuré
salt

Blanda alla ingredienser till marinaden och låt kycklingen ligga i den (24 timmar enligt receptet, men vi fuskade med gott resultat). Låt marinaden rinna av och stek kycklingbitarna.

Psst, man blir lite full i skratt, eller kanske till och med arg, när man läser mängderna i vissa recept i ovan nämnda kokbok. Till hummus för fyra ska man använda 650 gram torkade kikärter... Eller vad sägs om ett kilo persilja till tabbuleh (också för fyra)... Hur många knippen persilja skulle det bli om man handlar på Ica?

6 Comments:

Blogger Brazilian Linda said...

Å ligger det ett litet kardemummafrö och gror. Grattis!

5:33 AM  
Blogger Karin said...

Kom igen Viktoria sträck på dig, du är dietist! Tänk på hur många som saknar utbildning i nutrition eller har någon lightutbildning och som inte har några betänkligheter med att uttala sig i kostfrågor.

10:03 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Linda - det var väldigt fint uttryckt!

J & M: Nä, jag förstår inte själv varför jag utgår från Icas utbud... Men ett kilo persilja - är inte det VÄLDIGT mycket även om man köper billigt och i storpack på torget?

Karin, tack! Nu sträcker jag på mej, upp till taket minst. Visst kan jag nåt som inte alla kan. Fast ibland vill man liksom kunna allt...

1:04 PM  
Blogger Karin said...

Jag har ätit många taboulle som mina libanesiska elever lagat och deras taboulle är en persilje sallad med några gryn bulghur i och det skall vara den finaste malningen. När vi ser taboulle i Sverige så är det mer en bulghursallad med hackad persilja i.
Persilja är mer en grönsak än en krydda för Libaneser

1:09 AM  
Blogger Jessica said...

Mat för Gudar av Donald Boström är en strålande kokbok med många bra recept. Mycket grönsaker, yogurt, bra olja m.m. Jag kan mejla några recept om du vill ha. Riktigt sådana industriella mängder persilja som förekommer i din bok förekommer inte riktigt i den här :).
Och grattis till bebisen :), undrade just hur det gick.

5:41 AM  
Blogger Viktoria said...

Karin: Ja, jag har förstått att "riktig" tabbouleh är nåt annat än det man får i Sverige. Det måste vara intressant för både dej och eleverna att de får visa vad de brukar äta hemma, kan jag tänka mej.

Jessica: Om du har nåt favoritrecept från Mat för gudar så är jag jätteintresserad. Har du min mejladress?

12:51 PM  

Post a Comment

<< Home