Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, September 14, 2011

Ett uselt foto direkt från den verkliga vardagen + en fråga om päron


Det här fotot ser ju verkligen ut som skit, man ser ju knappt vad det är på. Så jag får berätta: det är en bönsoppa med tacosmak och stekta tortillabröd med ost och skinka i. Bröden serverades i melittafilter, och det tyckte barnen var kul och jag tyckte det var praktiskt ur kladdsynpunkt. Min son åt allt utom bönorna i soppan, och min dotter åt bara bönorna i soppan... Så alla var nöjda på sitt sätt.

Min tacosoppa, ca 3 portioner

1 gul lök
2 morötter
1 pkt bacon
2 vitlöksklyftor
olja till stekning
ca 5 dl stora vita bönor (kokta)
1 förpackning krossade tomater
1 tsk paprikapulver
1 tsk spiskummin
1 krm smoked paprika - hot
1 tsk oregano
0,5 tsk strösocker
lite nymald svartpeppar
en liten bytta fond du chef beef från Knorr (eller en vanlig buljongtärning)

Hacka lök, morot, bacon och vitlök fint. Stek i olja. Tillsätt resten av ingredienserna och lagom mycket vatten. Låt koka ihop 15-20 minuter eller tills du tycker det ser klart ut.

På tal om nåt helt annat så har jag ett päronträd på kolonilotten. Det är stora fina päron på trädet. Min kolonigranne sa att jag måste göra något med dem för päron är ömtåliga, och jag förstod det som att jag måste göra något med dem ganska snart. Hon pratade om inläggning eller inkokta päron. Är det nån som har något spännande recept att rekommendera?

10 Comments:

Blogger Katarina said...

Soppan låter god! Jag har två kakrecept med päron om du är intresserad:
http://hovkonditorn.blogspot.com/2011/04/pasktarta-easter-tart.html

http://hovkonditorn.blogspot.com/2010/10/mumsig-kaka-yummy-cake.html

3:23 AM  
Blogger Fröken Dill said...

Dessa mandelpäron är min favoriträtt med päron!
Hälsar fröken Dill

http://frkdill.blogspot.com/2009/08/tradgardsfest-med-grannarna.html

3:28 AM  
Blogger Christian Tikkanen said...

Plocka ett tiotal päron, skala dem och kärna ur dem, dela dem i mindre bitar och lägg dem i en kastrull, tillsätt 3 st hela stjärnanis, 2 st nejlikor, 1 hel kanelstång och 1 kg socker samt 2 dl vatten, låt allting koka tills päronen är helt sönderkokta och massan har blivit som marmelad, vill du ha den lite syrlig tillsätter du i stöllet för vatten citronsaft förren du påbörjar kokandet. En utmärkt marmelad till alla kötträtter, fisk och som sådan på rostat bröd och står sig länge i kylen.

6:21 AM  
Anonymous tina said...

Tja, nästa år kan du ju göra såhär: http://www.pickipicki.se/2011/06/ett-av-sommarprojekten/ ;-)

Smart med Melittafilter!

8:30 AM  
Blogger Viktoria said...

Vilka fina läsare jag har - tack för tipsen!

Fröken Dill och Hovkonditorn, kakorna ser grymma ut, någon kommer att testas redan i helgen.

Christian, vilket spännande marmeladrecept! Förra helgen såg jag päronmarmelad med italiensk lakrits, och ditt recept borde bli nåt liknande. Jag kan tänka mej att päron och lakrits passar ihop.

Tina, dina växande päron i flaskor är så vackra! (Gör man päronlikör av dem?)

12:39 PM  
Anonymous Charlotta said...

Hm, jag har velat göra päronsaft ett tag men inte kommit loss. Idag kanske är dagen! :=)

1:43 AM  
Anonymous Charlotta said...

Du! Hittade precis det här receptet på päronmarmelad hos Tant Russin. Låter gott! http://tantrussinsbak.blogspot.com/2011/09/kexchex.html#comments

1:45 AM  
Blogger Viktoria said...

Håller med Charlotta, det ser gott ut!

1:29 PM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.alltommat.se/recept/Paronmarmelad-7808

Ovanstående päronmarmelad är supergod, har gjort den flera gånger. Får lite karaktär av ingefära, utan att det tar över. Passar till ost, till exempel en bit brie, men även utan ost så klart.

2:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag älskar ingefärspäron! Tror att de flesta traditionell recept funkar - jag har provat både krångliga och enkla - men resultatet har varit ganska likvärdigt. Tyvärr har jag ingen länk, men rescept finns i traditionella kokböcker. Så gott med lite glass eller grädde!
Hälsar Anna Maria

12:36 AM  

Post a Comment

<< Home