Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, March 05, 2011

Lunchplåt, lördag

Idéer är till för att snos, det vet alla som sysslar med mat. Sedan några veckor tillbaka har jag snöat in på hur förträffligt det är med brunchmat, och därför blev jag förtjust i Saras brunchplåt. Idag gjorde jag en egen version av sådant jag hade hemma.

Viktorias lunchplåt, lagom för 2 stora och 2 små människor

ett paket fryst majs i bitar
en liten bit aubergine
några buketter blomkål
en rödlök
150 g små champinjoner
ett paket halloumi
120 g ekologisk bacon
en kvist rosmarin
olja, salt, peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Koka majsen 10 minuter. Skär aubergine och blomkål i skivor, klyfta löken och se till att champinjonerna är rena. Skiva halloumi och bacon. Lägg allt på en plåt, och pensla med olja. Salta lite på grönsakerna och peppra över alltsammans. Sätt in i ugnen 15-20 minuter eller tills det ser fint och lite brunt ut. Höj eventuellt värmen och sätt plåten högre upp i ugnen om maten inte får färg annars. Jag la baconbitarna över majsen efter halva tiden för att de skulle bli lagom knapriga.

Servera med rostat bröd och vitlökssmör.

Smör med rostad vitlök till det rostade brödet

3 vitlöksklyftor
lite olja att steka i
1 krm socker
några blad persilja, blad-
lite flingsalt
ca 50 g Bregott mellan

Finhacka vitlöken, stek den försiktigt i olja. Sockra mot slutet. Hacka persiljan fint och mosa ihop alltsammans.

Ja, det här är bara början på en lyckad dag, känner jag.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vilken bra idé! Kan ju användas även som middag eller lunch, speciellt bra när man är ensam hemma och inte orkar mecka med en massa pannor och grytor. Och kan så klart varieras i oändlighet! :)

4:27 AM  
Anonymous Anonymous said...

Väldigt bra idé! Tack så mycket igen för alla fina tips!

Hälsning Anne!

10:25 AM  

Post a Comment

<< Home