Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, November 20, 2008

Ingefärsdoftande rotfrukter med linssås

Eftersom jag inte åt med mina kollegor idag väljer jag helt fräckt mej själv till torsdagens vinnare i lunchtävligen. Att rotfrukter, brysselkål och röda linser kan vara så gott (billigt, ekologiskt osv). När jag var studerande för sisådär drygt tio år sedan lagade jag väldigt ofta baljväxter i någon form, och fortfarande tycker jag att knapriga klyftpotatis och vitlökig, len hommos är en höjdare.

Dagens rotfruktspanna kommer från Carolas ekokök. Att gratinera rotfrukterna med en "dressing" är en lysande idé - det blir så mycket smak! Varför har jag inte kommit på det själv?

Ingefärsdoftande rotfrukter

1-1,2 kg (skalade) rotfrukter, jag valde potatis, morot, polkabeta och rödlök

marinad:
en tumme färsk ingefära
2 vitlöksklyftor
1 spansk peppar (färsk chilifrukt)
1 dl tamari-soja
0,5 dl rapsolja

Skär rotfrukterna i lagom stora bitar. Lägg dem på en plåt. Mixa alla ingredienser till marinaden. Sila marinaden så du får bort eventuella ingefärstrådar. Häll marinaden över rotfrukterna, rör om lite och ugnsbaka i cirka 40 minuter i 225 grader.

Linssås

2 dl röda linser
4 msk olivolja
0,5 dl vatten
0,5 dl tahini/tehina (sesampasta)
saften från 0,5-1 citron (börja med den mindre mängden)
1 tsk rosmarin
salt, nymald peppar
en nypa starkt chilipulver (typ cayenne)

Skölj linserna och koka dem mosiga, häll av vattnet. Mixa alla ingredienser tills det blir en helt slät sås. Smaka av.

5 Comments:

Blogger Husmodern said...

Det är rätt kul det där med matlådetävling! Själv brukar jag(ännu fräckare) nästan alltid utnämna mig själv till vinnare, fast på ett subtilt sätt, brukar jag intala mig själv.. Men det beror nog mycket på att hälften runt matbordet har köpt mackor eller annat från den undermåliga lunchrestaurangen...

3:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

Åh så gott allt ser ut! Helt i min stil! Ha en trevlig helg!!

8:17 AM  
Blogger Tina said...

Åh vad gott det låter! Klart du vann!

12:45 PM  
Blogger Annica said...

Men oj, vad gott det låter. Det här ska jag absolut laga!

11:17 AM  
Blogger Viktoria said...

Trevlig helg alla ni som kommenterade (tänkte jag skriva, men sen kom jag på att det är måndag)!

Husmodern, klart du vinner! I mitt lunchrum har de flesta rätt ambitiösa matlådor, alla är intresserade av mat. Ibland när jag får dligt matsjälvförtroende tänker jag att jag åtminstone (oftast) lagat maten själv även om den är trist.

9:55 AM  

Post a Comment

<< Home