Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, October 01, 2008

Svampfylld zucchini

Här kände jag att jag gjorde nåt bra, varsågoda.

Svampfylld zucchini, 4 port (som tillbehör)

2 zucchini
300 g svamp, jag valde kantarell, champinjon och ostronskivling
3 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
smör + olja till stekning
ev 2 msk madeira, om du har det hemma
1 dl creme fraiche (15% går utmärkt)
1 tsk dijonsenap
1 tsk viltkrydda (blandade örtkryddor + salt)
nymald svartpeppar
lite salt
1 dl färskriven parmesan

Sätt ugnen på 225 grader.

Gör svampen ren och dela den i mindre bitar. Finhacka schalottenlök och vitlök, fräs lök och svamp i smör och olja. Låt vätskan koka in och tillsätt sedan madeira, creme fraiche, senap och viltkrydda. Smaka av med peppar och salt.

Halvera zucchinin. Skeda bort kärnorna. Lägg svampstuvningen på zucchinihalvorna, strö över parmesanosten. Ugnsbaka i 25-30 minuter.

Vi åt våra zucchini med misokokt mathavre blandad med fräst pancetta. Barnen öste på lingon, vilket maken intygade inte var så dumt. Och jag satt och tänkte på att med tillägg av grillad gul paprika och ärtskott hade det hela blivit en riktig finbjudrätt.

8 Comments:

Blogger Jessica said...

Låter väldigt gott, ska göra det och lägga det på små snittar.

3:23 PM  
Blogger Tina said...

Så gott!

10:09 PM  
Blogger Sanna said...

Frågan är om inte detta får bli ett av tillbehören till kvällens middag :) Det ser sååå gott ut!!! undrar om barnen skulle gilla det? jag får prova.....

6:29 AM  
Blogger Viktoria said...

Jo, om jag får säga det själv blev det väldigt gott... Och det är en riktig hösträtt.

9:07 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Låter väldigt gott!

1:51 PM  
Blogger Vägen från 137kilo said...

Låter ljuvligt! :D

5:49 AM  
Blogger ILJA said...

hej tänkte fråga om jag kan få låna bilder från din blogg till mitt projektarbete på gymnasiet?

10:16 AM  
Blogger ILJA said...

oj glömde mailen: linda.hallstensson@hotmail.com

10:17 AM  

Post a Comment

<< Home