Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 21, 2008

Sötpotatispanna med kassler och fetakeso

Jag tjuvtittade i en arbetskamrats matlåda i fredags och sen gick jag hem och gjorde en fri tolkning. Sötpotatisen passar fint ihop med sältan från kasslern och fetaosten, tycker jag. Om man ändå anser att sötpotatis är för sött och mjukt så kan man välja andra rotfrukter. Nästan alla ingredienser till pannan fanns att få tag på i ekologisk form i min affär, vilket naturligtvis är ett extra plus.

Sötpotatispanna med kassler och fetakeso

1 kg sötpotatis
200 g morötter
200 g svartrötter
300 g potatis av en fast sort
1 rödlök
600 g kassler
ett par rosmarinkvistar
en näve ruccola

dressing:
1 dl olivolja
2 msk pressad citron (en halv citron)
2 tsk chipotle paste
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar

fetakesosås:
en liten burk keso (250 g)
200 g grekisk fetaost
några blad färsk basilika
nymald peppar
lite yoghurt att späda med

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda dressingen och lägg den i en plastpåse. Skär rotfrukterna i bitar och lägg dem i dressingen direkt (speciellt viktigt med svartrotbitarna, annars blir de missfärgade). Klyfta löken, tärna kasslern och häll ut på en stor ugnssäker form. Tillsätt rotfrukterna, dressingen och rosmarinkvistarna. Ugnsrosta i 40-45 minuter.

Mixa fetakeson under tiden. Späd med yoghurten till lagom konsistens. Smaka av med peppar.

Lägg upp ruccolan på ett stort fat och fördela de rostade rotfrukterna ovanpå. Servera fetaostsåsen till.

3 Comments:

Blogger Bendel said...

Underbar källa till inspiration!

7:35 AM  
Blogger Sanna said...

Oj vad detta såg gott ut! Har aldrig gjort något med sötpotatis men har förstått att det ska vara snäppet "nyttigare" än vanlig potatis. Den där fetaostkeson vill jag verkligen prova! Kan nog bli en "hit" i vår familj!

7:37 AM  
Blogger Tina said...

Vilken härligt färgglad mat!

10:35 AM  

Post a Comment

<< Home