Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, September 29, 2008

Pyssel och knåp med rotfruktsmoussaka

Jag VAB:ade igår och gör det idag också (VAB = vård av barn). Vi lyxar till det lite, sonen och jag. Lunch äter vi på restaurang och sen köper vi varsin dyr och noga utvald chokladbit, sätter oss på en parkbänk och tittar på människor. Jo, vi ska göra det idag också. När jag växte upp åt jag sällan på restaurang, nä aldrig faktiskt om inte pizzeria räknas som restaurang. Inte förrän jag träffade min första pojkvän. Nog om det. (När jag blev myndig tog jag igen allt jag inte gjort förut, med råge. Inklusive äta på restaurang.)

Till middag lagade jag rotfruktsmoussaka. Varken rotselleri eller palsternacka fick vara med, vilket visade sej vara lyckat. Sötpotatis, potatis, kålrot, svartrot och morot gav en mildare rotfruktssmak och jag tyckte det passade bättre här. För övrigt måste det erkännas att receptet är snarlikt potatismoussakan i min hemkunskapsbok från högstadiet.

Rotfruktsmoussaka, 2 formar à 19 dl, 6 port

1750 g rotfrukter (t ex sötpotatis, potatis, kålrot, svartrot, morot)
1 grönsaksbuljongtärning + vatten

Köttfärssås:
500 g nötfärs
3 gula lökar, finhackade
3 vitlöksklyftor, pressade
smör- & rapsolja till stekning
1,5 msk vetemjöl
1,5 dl buljong från rotfrukterna
1,5 tsk salt
0,5 dl tomatpuré
0,5 tsk nymald svartpeppar
1 tsk timjan

Ostsås:
0,5 dl smör- & rapsolja
knappt 1 dl vetemjöl
9 dl mjölk
3 dl riven västerbottenost eller nån annan smakrik sort
lite salt
nymald vitpeppar

Gratinering:
2 dl riven västerbottenost

Skala rotfrukterna, skiva dem ganska tunt och koka dem i buljongen tills de är nästan mjuka. (Spara lite grand av buljongen!)

Fräs färs, lök och vitlök i margarinet. Pudra över vetemjölet och späd med buljongen. Tillsätt resten av kryddorna och låt koka i 10-15 minuter.

Smält margarinet till ostsåsen och rör i mjölet. Späd med mjölken och låt koka upp (rör ofta så det inte bränns vid i botten). Koka 3 minuter och tag kastrullen från plattan. Rör i osten och smaksätt med salt och vitpeppar.

Varva rotfrukter, köttfärssås och ostsås i en stor ugnsfast form (jag använde folieformar för att kunna ge bort en form). Det brukar bli lagom med två lager av varje. Översta lagret ska vara ostsås. Strö över osten. Grädda i 250 grader i 20 minuter (eller en halvtimma i lägre temperatur om moussakan förberetts och fått stå kallt innan den satts i ugnen).

5 Comments:

Blogger Rebecca said...

De är bra, de där gamla hemkunskapsböckerna =).

1:01 AM  
Blogger mikkapikka said...

Ser väldigt gott ut. Kanske är lika smaskigt med sojafärs? http://mymica.blogg.se/iheartgreen

2:28 AM  
Blogger Annette said...

Hm, det verkar ju faktiskt inte så dumt (även om jag får rysningar av ordet "hemkunskap").

Man kanske kan sätta en av formarna i frysen i stället för att ge bort den?

7:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Mikaela, sojafärs blir säkert bra - eller varför inte linser (av en sort som inte kokar sönder, t ex puy eller Risentas "små svarta")?

Hemkunskap ja, det väcker minnen hos alla...

Annette, jag hade själv fryst hälften om jag nu inte gett bort den där andra formen. Det borde väl gå fint.

10:12 AM  
Blogger Lotte Jensen said...

jag har testat din rotfruktsmoussaka på arbetet idag... det var kanongott.. sparade en portion så jag har till lunch imorgon också... alla tackar för maten... *S*

1:17 PM  

Post a Comment

<< Home