Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, May 22, 2008

Bitterfittan

Jag måste säga att tillvaron är rätt pissig. Det kallas "livspussel" och det gör mej knäpp. Jag stressar runt och jag sover illa för barnen hostar eller har feber. Ibland när jag hämtat dem från dagis skäller jag på dem fast jag bara vill att vi ska ha det trevligt. På jobbet tycker jag att jag får dåligt med uppskattning för det jag gör. Och saker som jag vill ha tid för, som matlagning, vänner och bloggande - det hinner jag knappt alls med. Allt är för mycket och ändå för lite och jag är inte nöjd. Det kändes inte ens bättre att få skriva om det; jag blev bara ännu tröttare. Jag håller nog på att bli galen på riktigt.

För rätt länge sen gjorde jag en god indisk linssoppa. Den brände fast i grytan så det blev inte fyra portioner utan bara två (fast jag är ändå tveksam till om en obränd variant skulle räcka till fyra). Receptet är Daniel Couets och kommer från hans "Paris"-kokbok. Jag har ändrat lite i ingredienserna efter vad jag hade hemma. Det blev grymt gott.

Linscurry punjabi, 2-4 port

till linscurryn:
100 g små svarta linser
100 g röda linser
2 tomater, rivna på rivjärn
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk ingefära, färskriven
2 gröna chilifrukter, finhackade
lite salt

till kryddblandningen:
1 liten gul lök, finhackad
2 msk rapsolja
1 msk smör
1 tsk malen spiskummin
0,5 tsk garam masala
2 vitlöksklyftor, pressade
lite starkt chilipulver, typ cayenne

till avsmakning:
ev mer salt
ca 2 msk pressad citron (mitt tillägg)
1 dl hackad koriander

Koka upp 8 deciliter vatten och tillsätt ingredienserna till curryn. Låt koka på svag värme i cirka en timma. Rör om ibland och fyll på med vatten om det behövs.

Fräs löken i olja och smör. Tillsätt spiskummin, garam masala, vitlök och chilipulver och fortsätt fräsa nån minut. Blanda samman curryn med kryddblandningen, smaka av med salt, citron och blanda i koriander.

Ahh, nu förstår jag varför det bara blev två portioner när jag lagade rätten... Jag har hela tiden tänkt att det är en soppa, men det är ju egentligen en curry, alltså mer som en gryträtt... Den funkar i alla fall utmärkt som soppa om man fyller på med extra vatten - jag lovar.

8 Comments:

Blogger Jessica said...

Åh jättemånga kramar!!!!!

7:41 AM  
Blogger Tina said...

jag tror inte att du håller på att bli galen, det kommer bättre dagar, jag lovar!
om du vill fnissa lite kan du spana in pastarullarna jag försökte efterapa, dom ser inte riktigt ut som era.... :P
http://pickipicki.systrarnaj.se/2008/05/pastarullar-med-spenat-och-ricotta/
hoppas livet leker snart igen. stor kram!

10:17 AM  
Blogger Karin said...

Det är bondens marknad på lördag. Skall du dit?

11:27 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för alla snälla tankar! Det värmer.

Karin, det kan mycket väl hända att vi åker till Bondens marknad på lördag! (Det känns som om jag glömt att det är något annat jag ska göra på lördag bara... Hoppas det inte är nåt viktigt.)

12:40 PM  
Blogger Bendel said...

Inte för att det peppar, underlättar eller tröstar dig men jag känner likadant. Som att jag håller på att tappa fattningen. Och det har blivit något allvarligt fel på min hjärna, en massa tomrum och helt plötsligt kan jag inte svenska. Dessutom missade jag en dejt häromdagen (har aldrig hänt förut), maken hittade nyligen bregottpaketet i frysen, jag höll på att köra på en bebis som låg på golvet i barnbutiken igår (iof kan jag tycka att det var lite dumt att lägga den där men ändå...)

1:24 AM  
Blogger Bendel said...

Och så en stor kram också!

1:24 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Pia. Det är faktiskt nåt skönt med att höra att det inte bara är jag som är... ja - vad? Vill för mycket? Att tillvaron småjävlas ibland? Att man bli yr att vara mor? Att man är normal trots allt eller att det är naturligt att vara knäpp? Kram på dej själv!

Jag gick förresten förbi ditt glasställe när jag var i Stockholm i måndags, men min kompis håller igen efter att ha fött barn så vi tittade bara genom fönstret...

6:25 AM  
Blogger Bendel said...

Ja vad, lite av allt du nämner kanske?

Aha, vad kul. En nybliven mor med karaktär.

1:47 AM  

Post a Comment

<< Home