Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 16, 2007

Med ekopumpa i soppan

Föräldraledigheten är bra, inte bara för att man får tid att umgås med och sköta om sina barn, utan också för att man hinner handla på torget. När man ändå är ute och promenerar kan man passa på att köpa färska bär, grönsaker och frukter. I fredags upptäckte jag att zapallito-bonden från Den gamles gård utanför Hörby säljer ekologiska grönsaker på Mårtenstorget i Lund också. Naturligtvis köpte jag några fina runda zapallito (sydamerikansk squash) som min make sedan fyllde med skinkfärs, fetaost, grillade paprikor och spiskummin. Och så hittade jag en vintersquash som jag köpte enbart för att den var vacker. Vintersquashen blev en tunn syrlig soppa med kryddpeppar och ett sött lök- och pekannötsfräs. Ursäkta bilden som är fruktansvärt ful - jag lovar att soppan smakar bättre än den ser ut.

Pumpasoppa med kryddpeppar, lök och pekannöt

ca 700 g pumpakött (vintersquash)
1 liter grönsaksbuljong (vatten + 2 buljongtärningar)
1 msk rapsolja
4 vitlöksklyftor, finhackade
0,5 dl sherryvinäger
drygt 1 tsk hel kryddpeppar
nymald svartpeppar

Lök- och pekannötsfräs:
2 gula lökar
1 msk smör
75 g pekannötter
salt, nymald peppar
en gnutta socker

Sätt ugnen på 200 grader. Skär pumpaköttet i bitar och stek dem tillsammans med vitlöken i rapsoljan i en rejäl gryta. Mortla kryddpepparn och tillsätt den tillsammans med sherryvinägern. Häll på buljongen och låt pumpan koka cirka 20-30 minuter.

Medan pumpan kokar skär du löken i tunna halvmånar och steker den i smöret tills den blir riktigt mjuk, helst lika länge som soppan kokar eller längre. Rosta pekannötterna i ugnen cirka 5-7 minuter. Låt dem svalna och hacka dem grovt. Blanda nötterna i lökröran. Smaka av med salt, peppar och lite socker.

Mixa soppan helt slät. Smaka av med svartpeppar. Servera med en klick lök- och nötfräs.

1 Comments:

Blogger Jessica said...

Köp butternut squash om du stöter på den. Hemskt god.

1:46 PM  

Post a Comment

<< Home