Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 23, 2007

Lisas kibbe

Sen jag började läsa Lisas nya bok "I ditt nya skafferi" har jag varit på Möllevångstorget två gånger. Jag blir alltid smått förvirrad när jag är där, tror att jag kan en del om mat men fattar ändå inte vad en bråkdel av burkarna, flaskorna och de spensliga grönsakerna i de asiatiska affärerna ska användas till. Lisas bok gör mej lite klokare. Ofta köper jag annars saker jag känner igen, som gröna russin, rosenvatten och baklava i Mellanöstern-affärerna. I torsdags kom jag hem med en jättepåse malmöodlade örter - persilja, mynta och koriander - som vi nu måste ha rikligt av i alla rätter för att de fina bladen inte ska förfaras. Men även om man vågar ge sej ut på smakäventyr blir det inte alltid så bra. Igår köpte vi nåt riktigt räligt, frysta kinesiska räkknyten med otäckt stark räksmak. Maken mådde nästan illa; jag ska inte skriva mer om det.

I Lisas bok hittade jag ett recept på kibbe, knubbiga lammfärsjärpar fyllda med pinjenötter, gröna russin och lök. Jag tycker om den finstämda kryddningen i denna mellanösternrätt och gillar bulguren som fyller ut och bidrar med en lite knaprig struktur. Med risk för att vara överdriven och patetisk måste jag säga att jag blev störtförälskad - det här är mat i min stil. Receptet publiceras med Lisas tillstånd (och jag kan med eftertryck rekommendera er att köpa boken).

Kibbe med lök, pinjenötter och gröna russin

400 g lammfärs
1 dl bulgur
2 dl kokande vatten
1 ägg
1 dl finhackad persilja
1 krm mald kryddpeppar
0,5 msk mald spiskummin
2 tsk salt
0,5 tsk nymald svartpeppar
olivolja till stekning

Fyllning:
2 gula lökar
2 krm kanel
2 msk pinjenötter
0,5 dl gröna russin
salt och peppar

Låt bulgurvetet svälla i kokande vatten minst en kvart. Pressa sedan ut allt överflödigt vatten genom en finmaskig sil.

Skiva löken till fyllningen. Stek den gyllene och mjuk. Blanda i kanel, pinjenötter och russin och fortsätt att steka tills pinjenötterna fått lite färg.

Rör ihop bulgur med övriga färsingredienser. Arbeta färsen ordentligt och lite mer än vanligt. Den ska bli rätt fast så att fyllningen hålls på plats.

Dela smeten i 12 delar. Smörj händerna med olja och rulla varje del till en bulle, platta till och lägg på en halv matsked fyllning på varje platta. Forma till långsmala spetsiga köttbullar. Stek i olivolja tills de får fin färg.

8 Comments:

Blogger Jessica said...

När det börjar närma sig slutet av ramadan och id-al-fitr och du har vägarna förbi möllevångstorget så kan du alltid gå in på det där bageriet du berättade om en gång och fråga om dom har warbat. Du kan i och för sig fråga redan nu. Warbat är vanliga, och mina favvosar av kakorna/bakverken i mellanöstern.

10:55 AM  
Blogger Ester said...

Har också provat kinesiska räkknyten inhandlade på Möllan... Yeurk! Men, som jag brukar säga, man måste alltid prova :-)

11:36 AM  
Blogger Lisa said...

Tack för de fina orden!

3:54 AM  
Blogger Anonym said...

Jag blev väldigt sugen på att laga denna rätt och lånade därför Lisas bok från biblioteket. Såg att hon rekommenderade att servera en yoghurtsås med vitlök och bockhornsklöver till. Problemet för mig är att hitta bockhornsklöver här i Jönköping, det verkar stört omöjligt. Hur serverade du dina kibbe? Tror du att det går att utesluta bockhornsklöver eller byta ut det mot någonting annat? Funderar även på vad jag ska servera mer till, känner mig inte så sugen på pitabröd. Kanske fungerar det lika bra med klyftpotatis, bulgur, quinoa eller ris? Såg också att man kunde ha marinerade linser och tomatsallad till. Har du något tips på någon sådan variant? Vilka sorts linser är att föredra? Förlåt om det blir många frågor på en gång, men jag vill så gärna göra den här rätten men är mycket osäker på tillbehören. Fungerar det med fullkornsbulgur till fyllningen?
Jag tycker verkligen om din blogg, hämtar mycket inspiration därifrån! Du verkar laga så god mat. Tack för all inspiration!
Hoppas du orkar göra dig besväret att svara mig. Jag skulle bli hemskt glad!

12:58 PM  
Blogger Viktoria said...

Jessica, det värmde att du tycker att min blogg ger dej inspiration! Angående Lisas kibbe så har jag bara gjort dem en gång och om jag var du så skulle jag be Lisa själv om tips (http://matalskaren.taffel.se). De blev mycket, mycket goda, tyckte jag. Om jag ändå skulle råda dej angående tillbehören så skulle jag rekommendera att du väljer något du gillar - klyftpotatis, quinoa, bulgur eller ris låter utmärkt. Det går nog bra med fullkornsbulgur i kibbe, bara det inte har någon särpräglad smak som tar utrymme från rätten (men jag tror inte att fullkornsbulgur har det). Bockhornsklöver har jag aldrig provat, men det kanske tillför nåt extra som jag missat. Annars funkar ju alltid en vanlig tzatziki. Om man är ovan vid linser brukar röda linser (som är utan skal) vara lätta att äta och koka, fast se till att inte överkoka dem - då blir de bara mos. Små svarta linser (eller puylinser som finvarianten heter) fungerar väldigt bra i sallader med en god vinägrett till.

Lycka till!

3:22 AM  
Blogger Anonym said...

Tack så mycket för ditt utförliga svar! Nu har jag lagat kibbe. Jag håller helt och hållet med dig om att de blev mycket goda! Godare än jag kunde ana. Jag letade runt på många ställen efter bockhornsklöver, jag var nära att ge upp, men ack vilken tur jag slutligen hade. Det var verkligen värt allt letande. Den rekommenderade såsen i boken var ett utmärkt tillbehör. Bockhornsklöver påminner om valnötter i smaken. Fryste in en del av dem, tror att det fungerar bra. Fullkornsbulgur gick jättebra att använda i färsen liksom att servera med klyftpotatis.

11:02 AM  
Blogger Anonym said...

P.S. Missförstå mig inte. Jag menar naturligtvis att jag fryste in kibbe, inte bockhornsklöver. D.S.

11:04 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för uppföljningen Jessica! Jag känner att jag också måste prova bockhornsklöver nu!

11:30 AM  

Post a Comment

<< Home