Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, September 21, 2007

Laxpudding med rostad pumpa

Den magiska timmen mellan fem och sex. Hur många föräldrar står då inte och försöker trolla fram middag med ett barn på vardera armen. Igår hade vi det så. Man skulle ha fler armar förresten - vem ska annars rosta sesamfröna, hälla nudlarna i vattnet, blanda dressing till salladen, ta den rökta makrillen ur kylen? Idag gick det lättare. Jag hade förberett laxpuddingen och mellan fem och sex skulle den bara stå i ugnen. God blev den också. Maken och jag åt upp alltihop trots att det skulle kunna bli lite över till i morgon.

Laxpudding med rostad pumpa, 4 (rätt små) port

200 g kallrökt lax, strimlad
0,5 kg potatis
0,5 kg pumpakött (butternut)
1 gul lök, skivad
ca 1 dl klippt dill
ca 1 dl klippt mynta
3 ägg
4 dl mjölk
nymald svartpeppar

Sätt ugnen på 250 grader. Koka potatisen till hälften, dvs ca 10 minuter. Skär under tiden pumpan i drygt en halv centimeter tjocka skivor och pensla dem med rapsolja och salta och peppra sen lätt. Lägg bitarna på plåt med bakplåtspapper och grilla i ugn ca 10 minuter eller tills de får lite färg.

Sänk ugnsvärmen till 200 grader. Skär potatisen i skivor. Varva lax, potatis, pumpa, lök, dill och mynta i en ugnssäker form. Börja och avsluta med potatis och pumpa. Vispa ihop ägg och mjölk, peppra. Häll äggstanningen i formen. Gratinera i ungefär 40 minuter.

Salta eventuellt lite i efterhand, på tallriken, om du inte tycker att laxen bidrar med tillräcklig sälta. Vi åt kokta gröna ärter som svängts runt med smör- & rapsolja till.

1 Comments:

Blogger lumumma said...

Laxpudding är ju så ljuvligt. Rostad pumpa låter gott och passar säkert i laxpudding. :P

12:06 AM  

Post a Comment

<< Home