Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, November 14, 2006

Grönkålssoppa



Jag har hopp om våren, om nässelplockning och framtida nässelkok (som luktar unken gummistövel, fast gott...). Nu är det ju inte nässelsoppa utan soppa på en av de vintrigaste grönsakerna - grönkålen - jag lagat, men det är nog så gott! Jag använde fryst grönkål, men ser fram emot den färska.

Psst, för den som vill briljera i näringssammanhang så är "grönkål" nästan alltid ett bra svar på frågan om grönsaker som ligger i vitamin- och mineraltoppen. Grönkålen är en god källa till karoten, vitamin E, kalcium, kalium, magnesium och selen och, som om inte det skulle räcka, innehåller den också lite c-vitamin och järn.

Jennys grönkålssoppa, 4 port

2 stånd färsk grönkål eller 200 g fryst
1 gul lök, finhackad
2 msk smör- & rapsolja
2 msk mjöl
1 liter vatten
2 msk kycklingfond
2 dl mjölk
ev maizenamjöl
salt och nymald svartpeppar
riven muskot
drygt 1 krm sambal oelek

Tillbehör: ägghalvor och räkor (mina räkor har sjunkit på fotot)

Skölj och grovhacka kålen om du använder färsk grönkål. Fräs lök och grönkål i smör- & rapsolja, pudra över mjölet och rör om. Häll på vatten och fond och låt koka i ungefär en kvart. Mixa med stavmixer tills soppan är slät. Red eventuellt med lite maizena. Tillsätt mjölken och smaksätt med salt, peppar, muskot och sambal.

5 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Gillar din "lilla" text om nyttigheterna. Skriv gärna mer sån't för det är kul att läsa att man äter nyttigt också. =)

12:08 AM  
Blogger Clivia said...

Mmmm, det låter jättegott! Jag var i den antroposofiska mataffären i Järna härom veckan och de hade massvis av närodlad grönkål på lager. Köpte inget då, men det ska bli snart!
Jag har ett recept på grönkålsrisotto som dock måste finslipas eftersom kålen blev överkokt om man hade i den från början...

1:23 AM  
Blogger Viktoria said...

Kinna, jag kan inte lova att det blir fler nyttigheter på bloggen. Här är jag bara en människa som gillar laga mat... Men passar det så kanske jag petar in nåt mer "nyttigt".

Clivia, jag är jättenyfiken på din grönkålsrisotto och ser fram emot receptet!

5:18 AM  
Blogger Clivia said...

som sagt var receptet inget vidare, så utgå från ett klassiskt risottorecept med schalottenlök och vitt vin i basen. Sedan skulle man tillsätta större delen av grönkålen (det var 4-5 dl färsk grovhackad mängd) nästan från början men det blev som sagt trist och gröngrått. Man skulle också blanda ner lite mot slutet för att få färgen, men jag tyckte det såg rätt konstigt ut med gröngrått och klargrönt tillsammans. Jag tror det blir mycket bättre att fräsa det för sig och blanda ner precis i slutet.

1:29 AM  
Blogger Viktoria said...

Taxi, Clivia!

5:12 AM  

Post a Comment

<< Home