Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, July 11, 2006

Hos grannarna

Vi blev bjudna på persisk middag en trappa upp. (För övrigt hade den här tjejen varit där bara några dagar tidigare, inte visste jag att hon känner våra grannar.) Det var fantastiskt gott - lammköttbullar, örtomeletter och kycklingomelett, och till detta åt vi ris med "tadig" (skorpa), finskuren sallad och yoghurt med rosenblad. Min favorit blev kycklingomeletten med saffran och berberi (längst bort till vänster på bilden). De vackra röda och lite syrliga bären var en ny och trevlig bekantskap för mej. Jag var tvungen att åka till Möllevångstorget idag för att köpa sådana. Om jag inte förstått fel är berberi och zeresjk samma sak - är det någon som vet?

4 Comments:

Blogger Viktoria said...

Tusen tack Nitmar!

11:10 AM  
Blogger Jessica said...

Jag har just beställt en persisk kokbok -- vad gör man inte när man blir intresserad?!
Om du vill ha receptet på örtomeletten så finns en variant av det på http://matochblommor.blogspot.com/2006/07/receptjakt.html

Allt gott :)!

6:00 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag såg ditt recept, Jessica! Och jag fick en liten instruktion av grannen också så jag ska testa nån dag.

Var förresten på biblioteket och tittade efter kokbok om persisk mat, men hittade bara ganska gamla böcker. Vad är det för bok du beställt?

3:12 AM  
Blogger Viktoria said...

Nämen Johanna, jag måste ha missförstått att du var hos grannarna nyligen - ursäkta! (Kul att se dej här i alla fall!)

12:35 PM  

Post a Comment

<< Home