Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, May 21, 2006

Trösterikt och enkelt

Idag har jag varit helt snusfri i en vecka och är mycket stolt. Koncentrationen är usel och humöret kortkort (speciellt utsatta är dåliga trafikanter och min stackars man), men allt blir bara bättre. Jag har firat, eller kanske tröstätit, med en enkel hallonsmulpaj som jag ofta gjorde för ett par år sedan. Den är god som den är, men ännu godare med glass.

Bärsmulpaj

500 g hallon eller blåbär (frysta, otinade går bra)

Smuldeg:
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
1,25 dl mörkt muscovadosocker
drygt 1 dl smör- & rapsolja

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bären i botten på en inte alltför stor pajform. Blanda smuldegen och fördela över bären. Grädda i 30 minuter.

2 Comments:

Blogger Karin said...

Hej!
Hamnade på din sida genom en sökning på mexikansk mat, skulle kolla ett elevarbete.
Eftersom jag bloggar om stickning och sömnad bestämde jag mig raskt för att börja med en matblogg också.
Smulpaj med havregryn är den bästa pajen enligt min åsikt, Jag har dock inte testat muscavadosocker i den, däremot brukar jag ha lite bakpulver i, det blir lite fluffigare.
När du är i Malmö och shoppar måste du testa Abdos också, lite mer balkan och arabvärlden

9:41 AM  
Blogger Viktoria said...

Välkommen Karin, jag ser fram emot att läsa mer av dej! Abdos - är det en restaurang eller mat? (Jag är nyfiken oavsett vad det är.)

10:10 AM  

Post a Comment

<< Home