Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, December 30, 2005

Anteckning och snötäckning

Jag har tre anteckningsböcker där jag skrivit ned recept. Den första är från innan jag fyllde tjugo och innehåller bara kakrecept jag klippt ut från tantveckotidningar. Den andra boken är mest intressant och spänner över 10 år. När jag bläddrar i den flimrar städer jag bott i, kök jag haft, vänner jag inte längre träffar och expojkvänner förbi. Den börjar med köttfärspaj och slutar med mer sofistikerade rätter som thailändsk kyckling- och jordnötscurry. Jag har skrivit små kommentarer till mej själv om ugnstid, tillbehör, vilka som blivit bjudna på rätten eller förslag på förändringar, typ "OBS, BANANEN BLIR MÖRK OCH SER OAPTITLIG UT OM MAN VÄRMER OM GRYTAN". Ett av de första recepten är grönpepparkyckling som, förutom en färdiggrillad kyckling, innehåller 100 gram extrasaltat smör och 2 deciliter vispgrädde. Och på temat färdiggrillad kyckling finns även en variant på risbädd med Café de Parissås från påse. Sen följer fläskfiléer och kassler gånger flera. Eller: torskblock + crème fraiche + Kalles kaviar = fiskgryta. Grädde och crème fraiche försvinner abrupt när jag påbörjar dietistutbildningen och i stället innehåller alla recept bönor och linser. I min nuvarande och tredje anteckningsbok liknar recepten ganska mycket dem jag lägger ut på bloggen. Fast jag har visst slutat skriva ner dem för hand i boken.

För övrigt så kom vi tillbaka till bredbandsland i går och jag har aldrig sett så mycket snö i Lund. Det är riktigt vackert.

3 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

Spännande med dina böcker. Jag har själv en svart vaxduksbok och precis som du skriver, har jag börjat med kakrecept när jag var ca 15 år. Sedan finns det böcker från mina släktingar från 1850 och framåt som jag just nu försöker dokumentera och samtidigt anpassa till 2000-talet (t ex kopp som mätinstrument känns ju lite antikt). Det är en spännande resa att se vad mormors mor och de andra kvinnorna gjorde. Böckerna har också kommentarer precis som dina. Sluta inte skriva i dina böcker. Någon i framtiden kan bli jätteglad och inspirerade av dina tidsdokument.

1:29 AM  
Blogger Ilva said...

Undrade just var du tagit vagen!

2:13 AM  
Blogger Viktoria said...

Kinna, det är ju fantastiskt att kokböckerna från 1850 och framåt finns kvar och fortfarande kan inspirera. Håll hårt i dom. Och ja, jag ska vara lite mer noga med att föra in recepten i min svarta vaxduksbok. Kanske någon blir glad för dom år 2150...

Och Ilva, det är skönt att vara tillbaka. Grattis till dina utmärkelser från Matblogg!

4:20 AM  

Post a Comment

<< Home