Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 18, 2005

Musselpussel


Varje dag efter jobbet har maken lagat middag av sådant som finns i kyl, frys och på torget. Det är lyx att komma hem till vällagad mat! När jag var föräldraledig brukade jag tänka ut nåt och handla, men mer än så hann jag inte. Och jag är ganska opraktisk av mej i vissa avseenden, köper en massa ny mat varje dag för att jag får en idé, men är dålig på att utnyttja det som faktiskt finns hemma.

I går gjorde jag vildsvinstek. Egentligen skulle jag bjuda på lammstek, men det fanns inte i affären och istället lockade vildsvinet. Det blev torrt. Först klappade vi in det med kryddor, stekte det runtom och la in det i ugnen på 175 grader tills innertemperaturen var 65 grader, och sen fick det vila i en kvart. Det såg bra ut när jag skar upp det, lite rosa och saftigt, men var överstekt. Var temperaturen för hög eller skulle jag valt karrén som är saftigare eller får man helt enkelt finna sej i att magert kött blir gråsegt?

Nåväl, i fredags åt vi riktigt gott! Det blev nudlar i buljong med marinerade musslor; receptet är från Kocklandslagets underbara värld (fast jag glömde köpa sockerärter och fick inte tag på sobanudlar, annars har jag följt receptet ganska väl). Rätten går mycket snabbt att tillaga när man väl hackat grönsakerna. Nudlarna som blev kvar till gårdagen åt vi till lunch med chilistekt rökt tofu och några stänk citron och sesamolja.

Nudlar i citrongräsbuljong med marinerade musslor, 4 port

musselbuljong:
1,5 kg blandade musslor (vi använde blåmusslor)
2 schalottenlökar, hackade
1 vitlök, finhackad
1 tsk hackad ingefära
1 citrongräs i bitar
6 dl torrt vitt vin

marinad:
1 tsk hackad ingefära
några korianderblad
1 röd chili, urkärnad
2 msk japansk soja
2 msk färskpressad lime

soppa:
150 g sobanudlar (eller någon annan god nudelsort)
2 skalade morötter
100 g skalad rättika
100 g sockerärter
4 salladslökar
2 citrongräs
1 msk smör
1 tsk sesamolja
0,5 tsk salt

Börja med musselbuljongen. Borsta musslorna noga under rinnande vatten. Kasta dem som är öppna. Låt musslorna svettas på hög värme i en kastrull. Tillsätt lök, ingefära, citrongräs och vin. Koka musslorna under lock tills de öppnar sej. Tag upp dem och spar buljongen till soppan.

Marinaden: Riv ingefära, strimla chili och koriander. Blanda med soja och limesaft. Plocka musslorna ur skalen och lägg dem i marinaden.

Koka nudlarna enligt anvisning på paketet. Strimla morötter, rättika, sockerärter och salladslök. Finhacka och fräs citrongräset i smöret utan att det tar färg. Tillsätt morötter och musselbuljong och låt sjuda i 3 minuter. Lägg i rättika, sockerärter, salladslök och nudlar. Smaksätt med sesamolja och salt. (Det vore nog fint att servera musslorna i sina skal runt soppan.)

3 Comments:

Blogger Viktoria said...

Tack för bräseringstipset! Vi hade gott om Cissis rödvinssås till köttet så helt misslyckat blev det inte...

Och lycka till med musslorna och Mannen i ditt liv!

1:57 AM  
Blogger Lisa said...

Karré! Godare, mörare, saftigare. Vildsvinsstek är ingen höjdare. Och mycket dyrare. Vi lever på vildsvinskarré här hemma.

7:01 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag har en stående beställning på vildsvinskarré i Saluhallen (Lund), men de två senaste fredagarna har de inte kunnat fixa fram den och nu till helgen ska jag vara ensam med sonen (och äta 1,5 kg vildsvinskarré?)...

11:24 AM  

Post a Comment

<< Home