Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, September 24, 2005

Grrr...


Vädret är sommar här i Skåne. Det var ljuvligt att bli bjuden på rödbetsgryta, getostkräm och egenhändigt inlagda gurkor hemma hos väninnan i Malmö. Vi tog vår tillflykt dit eftersom sonen var gnällig (håller på att få nya tänder) och behövde en lekkompis och nya leksaker. Det funkade ganska bra.

Vi pratade om det mest misslyckade vi lagat. Väninnan röstade på hallonsmoothien med vita bönor jag gjorde en gång efter ett recept i nån tidning (först smakade det hallon i munnen, sen ärtsoppa). Själv tycker jag nog att nässelgnocchin jag gjorde i våras vann - kokta mjölbullar med gröna prickar blev resultatet av min kärleksfulla tillagning.

Såg förresten någon Du är vad du äter på trean igår? En så kallad kostexpert skulle hjälpa en kvinna att gå ner i vikt. Hon hade en oerhört fördömande attityd. Men KERSTIN, hur KAN du äta det här? Nämen KERSTIN, vill du inte se dina barnbarn? (Ungefär så lät det.) Ok, vissa behöver en väckarklocka, men varför en så okänslig (och okunnig) inställning till övervikt? Och varför skulle Kerstin följa en så extremt "nyttig" kost, som hon ändå inte kan hålla i framtiden? Och vafan skulle hon göra en tarmsköljning för (i teve dessutom)?

Jag är förbannad.

5 Comments:

Blogger Frida said...

Har inte hunnit se det svenska än, men det låter ganska likt den engelska förlagan. Håller med om både den övrdrivna dieten och tarmsköljningen. Jag dissade det också första gången jag såg det, men nu är jag ändå fast. Det är fascinerande att se hur mycket kosten kan påverka.

3:21 PM  
Blogger Viktoria said...

Ja Frida, den svenska versionen är precis som den engelska förlagan. Och gårdagens avsnitt var nästan lika kasst som det första. Ändå satt jag där och tittade, mest för att reta mej på allt skitsnack. Och av nyfikenhet förstås...

11:28 AM  
Blogger Kajsakarin said...

Jag såg faktiskt detta program på förhandsvisning. Som provpublik liksom.. Vi fick sitta och fylla i åsikter, och jag sågade programmet totalt. Kul att nån tyckte lika. Inte för att de hade ändrat nånting tills de visade det i TV. Men jag gjorde mitt bästa! Jobbigast tyckte jag att det var/är når nån tilltalar folk med deras första namn och dessutom i varje tilltal!

8:59 AM  
Blogger Lisa said...

Jag tycker att sådana här program är farliga för att de får människor att tro att det är så svårt att äta nyttigt. med den där typen av livsstil måste man viga sitt liv åt sin hälsa istället för att lågta mat och motion bli en integrerad bit av livet. Hur drabbas det sociala livet när man går på den här dieten? Hmmm, hallonsmoothien med vita bönor skulle väl kunna platsa här, Viktoria?

10:29 PM  
Blogger Viktoria said...

Ha-ha, visst kan Du är vad du äter få receptet på hallonsmoothie! Och receptet på en kaka jag gjorde en gång med All-Bran plus... (Man fick hacka itu den med yxa, nästan.)

9:57 AM  

Post a Comment

<< Home