Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, March 04, 2012

Fredagssnacks: rostade kryddiga kikärter


Jag måste erkänna att jag har misslyckats rätt rejält med rostade kikärter ett par gånger. Man ska inte vara för ivrig under rostningen. Det är nästan bättre med lite brända rostade kikärter än att de smakar blekt och burkigt, men det är min högst privata åsikt.

Rostade kryddiga kikärter

3 dl kokta kikärter (ca 200 g)
2 msk rapsolja eller annan neutral olja
2 tsk tacokryddmix (varianten med rökt chili och vitlök)

Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg alla ingredienser i en ren plastpåse och blanda ordentligt. Häll ut blandningen på en plåt med bakplåtspapper. Rosta i ugnen ca 30 minuter, rör om ett par gånger under tiden. Kikärterna ska få fin färg och bli knapriga. Om de fortfarande är lite mjuka kan de torkas i ytterliggare 10 minuter i 125 grader.

Krydda extra om du tycker att det behövs!

8 Comments:

Blogger Katarina said...

Låter gott, något jag borde också testa!

10:20 PM  
Blogger Fröken Dill said...

Gott, jag brukar också rosta kikärtor, men oftast bara krydda med salt. Måste testa lite annat. Tacokryddor borde bli perfekt!

4:50 AM  
Anonymous tina said...

Åh, säger hon som är m-y-c-k-e-t svag för rostade kikärtor.

9:54 AM  
Anonymous Anna B said...

Åh så gott! Postar länken på Baljväxtakademins sida på fb - där hör den hemma. Glad påsk, Viktoria!

12:45 PM  
Anonymous Camilla Gard, Baljväxtakademin said...

Tack för ditt recept! Jag älskar rostade kikärter - klart bästa snackset denna lååånga fredag!

Vi länkar till dig från Baljväxtakademin :)

Allt gott!
Camilla Gard, Baljväxtakademin

12:51 AM  
Anonymous Camilla Gard, Baljväxtakademin said...

Förresten, kolla gärna in vår Facebooksida: https://www.facebook.com/pages/Baljv%C3%A4xtakademin/236427599737777
Glad påsk!

12:53 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Camilla på Baljväxtakademin och Anna!!! Jag är väldigt förtjust i ärter och bönor, och jag kanske dyker upp i er klubb nån gång!

12:59 PM  
Anonymous loppan said...

åååååååh va dom ser goda ut!!! ska testa asap :-)

11:52 AM  

Post a Comment

<< Home