Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, December 27, 2011

Mjukglass med svarta vinbär


I ärlighetens namn kan man ju bli lite trött på jordärtskockor. Dessutom har vi en hel småvissen skog; nu blir man mätt av att bara tänka på dom.

De svarta vinbären däremot, är nästan helt slut, och det känns tråkigt på gränsen till sorgligt. Igår gjorde vi en snabbmixad mjukglass på den sista påsen bär från i somras. Grundreceptet kommer från "Aarstidernes nye livretter", men jag har förbättrat det lite grand.

Mjukglass med svarta vinbär, 4 port

300 g frysta svarta vinbär
100 g dadlar
finrivet skal och juice från en halv citron
1-2 msk neutral rapsolja
1 krm vaniljpulver
ev lite flytande honung om du tycker att det behövs

Ta bort kärnorna från dadlarna. Mixa ihop alltsammans, utom honungen, till en slät massa. Smaka av. Servera på direkten!

8 Comments:

Blogger Katarina said...

Så gott och fräscht med svarta vinbär!

10:41 PM  
Blogger Fröken Dill said...

Måste plantera några fler svartvinbärsbuskar. Underbara bär till saft, likör, glass och sorbet!

9:01 PM  
Blogger Veras & Viktors Mutti said...

Haha - är det mammas jordärtskockor som intagit hela er kolonilott? Härligt! Men visst blir man lite trött på dem efter ett tag. Min odling i stugan har jag inte vårdat på flera år och ändå envisas de med att komma tillbaka med full styrka varje år. Så visst. Det är ogräs. Men gott i lagom dos.

12:14 PM  
Blogger Veras & Viktors Mutti said...

Förresten.
Ses och laga mat eller bara umgås lite nån dag snart? Tycker det börjar bli mer än dags! Vi var förresten i Lund igår kväll och åt på Restaurang Klostergatan. Mumsigt! Och vi hade fixat barnvakt - lite lyxigt!

12:16 PM  
Blogger Viktoria said...

Hovkonditorn och Fröken Dill, svarta vinbär är nästan alltid ett lyckat drag. Jag längtar till sommaren!!!

Ja Linda, du får tacka din mammy! Och hennes jordärtskockor fortsätter sitt korståg genom Sverige, jag är mycket generös eftersom vi har så rikligt... Vore roligt ses nån dag. Nästa helg? Laga mat ihop?

9:34 AM  
Blogger Viktoria said...

Hovkonditorn och Fröken Dill, svarta vinbär är nästan alltid ett lyckat drag. Jag längtar till sommaren!!!

Ja Linda, du får tacka din mammy! Och hennes jordärtskockor fortsätter sitt korståg genom Sverige, jag är mycket generös eftersom vi har så rikligt... Vore roligt ses nån dag. Nästa helg? Laga mat ihop?

9:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

ser väldigt gott ut,du är så duktig!

6:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

Har du slutat att blogga Viktoria?

1:47 PM  

Post a Comment

<< Home