Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, October 16, 2008

Smörrebröd en vardagstorsdag

Tja, inte blev de så tjusiga som jag tänkt, mina smörrebröd. Bröd, remouladsås och laxbullebiffar, sen var vi hungriga! (Det är sonens tallrik i bild. Maken och jag hade åtminstone dillvippor på våra.)

Laxbiffar med sesam, 4 rätt små portioner

400 g laxfilé
1,5 tsk salt
1 ägg
0,5 dl crème fraiche (lätt)
0,5 dl ströbröd
nymalen peppar
lite dill
saften från en tredjedels citron
sesamfrön
smör till stekning

Dela fisken, kör den med salt till en grov färs i matberedare (några sekunder). Tillsätt ägg, crème fraiche, ströbröd, peppar, dill och citron. Kör ungefär en halv minut till, smeten ska inte bli helt finfördelad. Låt smeten stå i kylen en timma.

Forma sedan biffar med vattensköljda händer. Jag gjorde pyttesmå biffar, bara aningen större än femkronor, men receptet fungerar lika bra för större varianter. Vänd laxbiffarna i sesamfrön och stek dem gyllenbruna i smör.

2 Comments:

Blogger Petra said...

MUMS - ser supergott ut!

3:56 PM  
Blogger Tina said...

Men åh...jag som fantiserat om fisk hela kvällen! Jag vill äta lax med fänkålssås, varmrökt lax med romsås, grillad böckling, strömming. Och så laxbiffar, jag vill också ha laxbiffar!

1:06 PM  

Post a Comment

<< Home