Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, October 28, 2008

Här råder den parfymerade doften av bovete

Jag är helt upptagen med att tänka allergiskt i min matlagning. Jag vill gärna skapa lite matglädje och ett visst mått av variation även för mina mest allergiska patienter. Häromdagen bakade jag bröd på nästan enbart rismjöl och bovete och kände mej som en boveteprofessor när jag kom på att den säregna smaken blir något mindre säregen så länge brödet är varmt eller värms. Min dotter älskar bovete, både i gröt, i bröd och rostat helt. Nyss provade vi quinoagröt med blåbär. Dottern var förstås överförtjust (eller utsvulten). Jag måste erkänna att första tuggan av alternativspannmålen ofta smakar annorlunda och sådär-gott, men sen vänjer man sej. Jag kan inte bestämma mej för om det betyder att jag har dålig smak eller om min kropp bara är "snäll" som snabbt accepterar.

Jag har testat lite olika mjölkfria produkter också. Eftersom jag inte gillar att dricka vanlig komjölk så är jag väl inte nån vare sig bra eller typisk testare för jag tycker generellt att havre- eller sojamjölk är godare än riktig mjölk. Men "ostarna"... Och vissa pulver man blandar ut till låtsasmjölkprodukter är rena kräkmedel. Dessutom är det dyrt. En sojabaserad "crème fraiche" kostar tre gånger så mycket som den vanliga. Berätta inte för min man, han har just börjat undra över varför matpengarna tar slut efter halva månaden.

3 Comments:

Blogger Jessica said...

Sojamjölk finns billigare i många asiatiska affärer. Utan minutiös allergisk kontroll.

3:09 PM  
Blogger Rebecca said...

När man gör kalla såser eller tzatziki fungerar Alpro Soygurt toppen! Den har mkt bra konsistens.

12:28 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för tipset, Jessika! Jag hade inte en tanke på de asiatiska affärerna!

Rebecca, Alpro soygurt hörde till mina mer angenäma smakprovningar. Så bra att du testat göra kalla såser och det funkar (jag har nämnligen inte provat det)!

10:37 AM  

Post a Comment

<< Home