Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, September 01, 2006

Vinnare

Tattada! Min man och jag har valt ut tre vinnare i Cyberkocken och ni läsare har röstat fram en vinnare i Folkets val. Här hemma har vi ätit Jessicas goda ragu, som bl a innehåller just kycklinglever, nästan hela veckan så vi har inte provlagat någon av vinnarrätterna. (Och sen kom jag dessutom på att man egentligen inte ska äta lever när man är gravid.)

Totalvinnare är Nicoletta och Olle på Folkets mat. Med sin öppna lasagne har de skapat en självklar och likafullt innovativ helhet av fyra ingredienser som annars gärna vill spela huvudroll var för sej. Rätten är dessutom vacker på ett lite nonchalant sätt som vi gillar. Grattis!

I kategorin Önskad bjudrätt vinner Kinnas mangoldrulle med kycklinglever och salvia, därför att det är en enkel och smakfull anrättning med personligt uttryck. Det här skulle vi gärna bli hembjudna på!

Vackraste beigea rätten har Annette lagat. En fest och bävan för ögat. Klump, paté eller - vad vi tror - njutbar enhet. Inte minst Annettes presentation av sin varma kycklingleverterrin har övertygat oss om detta.

Maleandro vann Folkets val med sin kavalkad av färgsprakande rätter. Här finns ingen kycklinglever, ingen mandel och ingen svamp, men däremot en massa annat lockande.

6 Comments:

Blogger nicoletta said...

Vi på Folkets Mat bockar och bugar.

11:41 AM  
Blogger Jessica said...

Varför ska man inte äta lever när man är gravid?

1:14 AM  
Blogger Viktoria said...

Lever innehåller väldigt mycket A-vitamin, vilket ger ökad risk för missfall.

4:28 AM  
Blogger Karin said...

Grattis ni som vann.
Ska vi satsa på njure nästa gång?

8:28 AM  
Blogger Viktoria said...

Beigedrottningen Annette, visst är det en komplimang!

Och Karin, det var spännande att du skrev just njure. Jag kan tänka mej att smaka det mesta, men eftersom jag jobbar med njurpatienter, på dialysen och så, så är njuren mest ett livsnödvändigt organ och jag vet hur den fungerar. Inte mat, nä.

3:18 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Tjoho, vad kul att ni vill bli bjudna! Kanske kan man ordna det nångång. Tack och bock för fint pris!

1:28 PM  

Post a Comment

<< Home