Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, September 27, 2005

Hyllning till älgen


För några år sedan var jag tillsammans med en jägare. Hela frysen var fylld med olika delar av älgar och rådjur. Då uppskattade jag det nog inte så mycket. Nu köper jag massor av älgfärs när det är säsong och fryser in. Dagens rätt är en kalops på älgfärs som jag gillar väldigt mycket. I radioprogrammet Meny gjorde de en gång kalops på färs, och därifrån fick jag idén.

Här är ett slags hyllningsdikt till älgarna, skriven av Birgitta Lillpers:

Älgar

Och de gick genom trädgårdar ja
med silverbenen gick de
genom trädgård efter trädgård.

Väntar nästan kravlös:
kräver bara denna väntan.
Och redan så står allting
helt och fullt. Med

silverbenen går de, går, och hela
tiden hänger vinterns
fina skira stil
i luften över
trädgård efter vintrig trädgård


Och om du inte nöjer dej med att se dej mätt på älgarna i ditt inre kan du prova mitt recept...

Älgfärskalops, 4 port

400 g älgfärs
1 gul lök, finhackad
3 morötter, skivade
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk flytande margarin
2 msk vetemjöl
1 purjolök, strimlad
knappt 1 msk stött kryddpeppar
0,5 tsk rosmarin
2 lagerblad
2 dl köttbuljong
0,5 dl rödbetslag
salt, nymald svartpeppar

Fräs köttfärsen i margarinet. Damma över vetemjölet och bryn en stund. Tillsätt morötter och lök och låt steka med några minuter. Lägg i purjolök, kryddpeppar, rosmarin, lagerblad och köttbuljong. Låt koka under lock cirka 10 minuter. Rör ner rödbetslagen, smaka av med salt och peppar.

Mannen och sonen hälsar på sin släkt i Falköping några dagar. Jag har jobbat mer än vanligt och tänkte njuta av ensamhet på kvällarna. Mest känns det just - ensamt. Jag övervägde att gå ut och fika och läsa en bok, men det känns mer lockande att göra inget speciellt. Ha-ha!

2 Comments:

Blogger Viktoria said...

Välkommen Jenny! Passa på att vara sotis på mitt skruttkök innan ert är klart... Sen kommer vi och tittar på allt nytt och blankt!

11:19 AM  
Blogger Elin said...

älg rules the kitchen! I min familj jagas det en hel del älg och rådjur, så periodvis så har jag ätit mig ganska trött på det och längtat efter nötkött i grytbitar. Förra helgen fick jag ett gäng rådjurssadlar, älgstekar och ett par entrecote på älg, så det kommer nog snart viltrecept i en matblogg nära dig :)

1:58 AM  

Post a Comment

<< Home