Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, July 07, 2005

Fira fredag

Min kompis i Hong Kong hörde av sej efter att ha läst Kardemumma. Hong Kong är en mathimmel från a till z och jag är välkommen. Så nu är det bara finansieringen som fattas...

Jag funderade på att grilla lammfärsbiffar igår, men så läste jag Annes blogg (www.annesfood.blogspot.com) och gjorde spett i stället. Och jag lyckades med kryddningen, men nästa gång ska jag röra mer i smeten så att den blir lite fastare och sitter kvar på spettet bättre. Jag tänkte göra en variant av chelo, persiskt ris med stekt potatis i botten av grytan, för jag har hört att det ska vara gott. Tyvärr hade min potatis förfrusit i kylskåpet så det blev basmati med gurkmeja till spetten.

Mina lammfärsspett

500 g lammfärs
0,5 pkt bacon, knaperstekt
1 ägg
2 vitlöksklyftor, pressade
färsk oregano
1 tsk indiskt chilipulver (eller nåt annat chilistarkt!)
0,5 tsk salt
lite svartpeppar
8 trägrillspett

Blanda alltsammans med färsen och tryck fast på spetten. Grilla några minuter per sida.

Sonen gnäller, han är snorförkyld. Och jag som ska på en liten, högst oprofessionell, vinprovning med sällskapsspel i kväll. Vi får se hur dagen blir.

1 Comments:

Blogger Anne said...

Mmm, med bacon! Det låter jättegott!

3:18 AM  

Post a Comment

<< Home