Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, July 07, 2005

Den röda boken

Jag attraheras av idén bakom Hurry curry av Lotta Voltaire: en röd bok som ska fyllas med mat och människor, en resa till Indien. Nåt sånt skulle jag vilja göra. Men så tänker jag på min egen treveckorsresa till södra Indien för sju år sedan. Jag vande mej aldrig. Jag tyckte att jag inte kunde påverka något i skeendet, att människor ljög eller jävlades med mej. I stället för att prova en massa goda maträtter smuttade jag cola med inhemsk söt rom så fort jag kom åt "för magens skull". När jag läser min dagbok möter jag en sur och misstänksam människa. Men några smaksensationer fick jag förstås: den färska mangon och jackfrukten, det söta bröllopsriset, nudlarna i kardemummamjölk, "chicken 65" och säkert något mer. Om jag fick möjlighet att göra om resan skulle jag vara en trevligare och mer positiv människa, jag lovar. Vilken del i världen skulle man välja, om inte Indien? Jag har en kompis i Hong Kong och jag kan hennes matkultur rätt illa. Hong Kong, ja. Smakar gott på tungan.

Det är inte grillväder precis, men har man elgrill på balkong med tak så spelar vädret mindre roll. Jag tror att jag ska göra nåt med lammfärs och bacon. Vad kan det bli?

4 Comments:

Blogger Cissi said...

Välkommen bland matbloggarna! Jag är precis som du ny inom det här gebitet, så allting är lite på experimentstadiet. Jag kommer titta tillbaka till dig igen!

Känner förresten igen mig i det där med att vara feg ibland, och ack vad man kan ångra sig bittert i efterhand... Kommer bland annat ihåg när vi reste till Kroatien och jag som inte är någon fiskälskare, undlät att beställa in fisk på restaurangerna. När vi står på flygplatsen i Split hör jag en av de andra resenärerna stöna över hur god fisken på orten var. Oj vad jag ångrade mig. Det bästa är att man lär sig av misstagen. Jag är nyss hemkommen från en resa till Italien. Där beställde jag in fisk - och gillade det!

1:29 PM  
Blogger Frida said...

Bra blogg! Har sett tips om Kardemumma både här och där, och nu skall jag genast lägga till dig i min länklista :-)

3:20 PM  
Blogger Viktoria said...

Så roligt det är att någon läser - tack för kommentarerna! Och Frida - du kommer i min länklista så fort jag klurat ut hur man gör!

12:09 AM  
Blogger Frida said...

Om du är i "Blogger"-fönstret (där du loggar in) så finns det längst ner en länk som heter Help. Klicka på den och sök på Links så hittar du en beskrivning av hur du gör.

3:21 PM  

Post a Comment

<< Home