Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 09, 2008

Burkbyteriet i Malmö 31/10

Äntligen! Det nya modemet har kommit. Att vara utan dator i en vecka har känts konstigt in- och avstängt, som att vara i en sommarstuga utan varken grannar eller elektricitet. Men jag har nog hunnit laga mer mat och på kvällarna har jag läst.


När Lisa var i stan ställde hon till med matbloggarträff på restaurang Asien. Det var en mycket god idé. Vi var ett tjugotal som dök upp och jag har redan tappat alla namn, men trevligt var det och alla verkade intressanta på sitt sätt. Lang serverade en rad fina rätter och de jag gillade bäst var pangasiusfilén i glasnudelkokosjordnötssås med paprika och koriander, de chilistarka syrade grönsakerna och förstås de vietnamesiska sommarrullarna med räkor i och goda dippsåser till. Dagen därpå - när jag var en aning bakis, faktiskt betydligt mer än jag tycker att jag förtjänade - hade jag nästan glömt allt det där och tänkte bara på efterrätten, en liten småsalt historia, långångkokt banan och kassava med kokos och jordnötter. Den var mjuk i munnen och både söt och salt.

Men före efterrätten (och alltså långt före dagen därpå) plockade vi upp våra burkar. Den mest populära bytesburken var den med chokladdoppade dadlar med vaniljkonjakmandelmassa i. (Å, jag måste göra nåt liknande eftersom burken aldrig blev min, trots att jag tog den flera gånger!) Mitt byte blev i stället en äppelchutney med asiatisk kryddning och knapriga olivskorpor. Stackarn bredvid mej fick med sej mina burkar. Då mina "extra närande chokladbollar" fick piffas upp med mängder av amaretto, som sen bara smakade amaretto, fick han som kompensation för mina bollar också med sej en burk indiska chilipickles.

2 Comments:

Blogger Bendel said...

Tack för rapport! Och roligt att du är tillbaka.

12:44 AM  
Blogger Emma said...

Min kompis gjorde sådana dadlar förra julen, så himla gott! Förstår att det var omtyckt.

/Emma (newbiecooking)

10:50 PM  

Post a Comment

<< Home