Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 03, 2006

Vi firar med svamp

Tänk vilka lustar lite svamp kan väcka. Maken gjorde finmiddag med Karl Johantoast till förrätt. Han stekte Karl Johan och vitlök i smör och droppade över balsamvinäger. Sen lät han rökta musslor fräsa med en kort stund. Sonen och jag suckade av lycka.

Tre fina Karl Johan kostar åttio spänn på Ica, alltmedan bilburna vänner åker iväg och plockar tio liter på nån timma. Gud, de kunde bli miljonärer på svamp. Jag är uppvuxen i de småländska skogarna (dock utan "svampfingrar") och det slog mej: I Lund finns ingen skog på säkert en mils avstånd. Här finns enstaka träd i parker och alléer, annars inget - vad är detta för ställe? Hur kan man leva här?

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Man kan flytta till Västmanland ;). Eller Småland för all del :).
Men jag är inte heller nån svampmänniska men min granne kastar svamp efter mig så jag har torkat Karl Johan i ugnen i några dagar.

12:00 PM  
Blogger Viktoria said...

Låter trevligt med en granne som kastar svamp efter dej!

Jag trivs egentligen bra i Lund - det är bara så underligt att här inte finns träd knappt. Min son kommer att växa upp och se skog som något oerhört exotiskt.

5:57 AM  
Blogger Jessica said...

I skåne, precis som på Östgötaslätten när jag pluggade där så blåser det ju friskt. När man cyklade så kändes det som om hur man än cyklade så hade man motvind. Det ska inte vara möjligt men det kändes som om det blåste åt alla håll samtidigt!

7:10 AM  
Blogger Lisa said...

Det var en av många saker jag hatade med Lund. Huga! Jag passade bättre in i Malmö. (inte mycket mer skog men i alla fall mer action.)
Fast Lund är ju rasande sött, så klart.

1:32 PM  

Post a Comment

<< Home