Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 03, 2006

Mild palsternackssoppa


Mandelmjuk och palsternackslen - den här soppan gillar jag. Och med baconströssel blir ju allt ännu godare. Jag fick receptet av en kollega, som i sin tur tagit det från en kokbok av Lisa. Kanske har kollegan ändrat på något i receptet. Jag kunde inte riktigt tyda vad hon skrivit heller så en ingrediens har jag hoppat över, "1 tsk kons. rostad sv.peppar", tror jag att det står. Konserverad svartpeppar - finns det?

Palsternackssoppa

400 g palsternacka i skivor
3-4 grovhackade schalottenlökar
2 msk rapsolja
100 g mandelspån
1 liter hönsbuljong
salt och peppar

Garnering: finhackad gräslök och 6 skivor bacon

Mjukfräs lök. Tillsätt mandel och fräs ytterligare några minuter under omrörning. Lägg i palsternacka och buljong. Låt koka cirka 20 minuter.

Knaperstek bacon under tiden. Låt rinna av på hushållspapper.

Slå av och spara buljongen. Mixa palsternackan till slätt mos. Späd med buljongen. Smaka av med salt och peppar. Strö gräslök och bacon över.

1 Comments:

Blogger Karin said...

palsternacka är en underskattad grönsak ( eller rotfrukt)

8:20 AM  

Post a Comment

<< Home