Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, July 05, 2005

Tack!

Tack alla som välkomnat mej så varmt i matbloggarland! Ilva har på www.agliolio.blogspot.com den 3:e till och med klistrat in några härliga gröna kardemummafrön. Som ni ser behärskar jag inte tekniken till fullo än; hur man gör länkar har jag till exempel inte lärt mej. Och i morse ringde jag Comhem och fick nattens bredbandshaveri att bli en fråga på liv och död. "Har du tryckt på den lilla knappen på sidan av modemet, nähä - men gör det då!" sa den tekniska supporten. När det rör sej om så lätta åtgärdanden blir man glad!

På tal om teknik så måste jag tillägga att jag tycker mycket om vackra ångande matbilder och färgstark mat, men det blir inga bilder på den här sidan av den enkla anledningen att jag inte har någon digitalkamera. Man måste ha doft-, smak- och syninlevelseförmåga när man läser här! Ibland kan jag uppskatta kokböcker utan bilder av den anledningen, att man får använda sin fantasi. Det blir nästan en annan genre.

Vi grillade ju igår med grannarna. Om man bara har balkong är elgrill bättre än grillpanna på spisen. När jag tänker efter så avskyr jag grillpannan innerligt. Grillränderna fastnar ju i pannan! Elgrillen vill mej väl; vi har ett kärleksfullt förhållande. Vi gjorde det enkelt för oss med kycklingspett och nudlar. Mannen marinerade kycklingfiléer som delats i tre delar och vi kokte tenudlar och blomkål. Till det hade vi japansk soja och en sås som jag fått tips av från en kollega: tjock yoghurt, thai chilli och färsk ingefära (samt salt och peppar). Tvååringens omdöme var "smakar fisk", vilket är högsta betyg enligt hennes mamma.

Idag är det lyxigt. Jag ska uteäta lunch med ett par mammor och barn i föräldragruppen och i kväll ska jag träffa kollegorna på ett libanesiskt ställe i Malmö.

Lev väl!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home