Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, July 02, 2005

Sesam öppna dej

Äntligen är det dags. Jag kommer att skriva mycket mer, jag kommer att tråka ut mej själv och alla. Därför börjar jag med ett recept och skriver mer när jag sett att allt fungerar. Jag har blivit i det närmaste besatt av sesamfrön, gyllenrostade och sprättiga. Nästan ännu godare är tahini, eller tehina, sesampastan som både är mjuk och kärv i munnen. Originalreceptet kommer från en kokbok om israelisk mat och rätten är arabisk-drusisk husmanskost. Det är alltså mormors köttfärslimpa jag bjuder på, fast inte min mormors...

Siniye, 4 port

800 g lammfärs
1 finhackad lök
några vitlöksklyftor, pressade eller finhackade
1 ägg
2 kokta och mosade potatisar
0,75 dl mjölk
1 krm spiskummin
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 krm kanel

Topping:
0,75 dl tehina (fast sort)
1,5 msk pressad citron
ca 0,5 dl vatten
ett par vitlöksklyftor
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk rostade pinjenötter
några kvistar bladpersilja

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser utom toppingen i en skål. Häll färsen i en rund, smord form (ca 22 cm i diameter). Ugnsbaka i 30 minuter. Rör ihop tehina med citronjuice, salt, peppar, vitlök och tillräckligt med vatten för att göra smeten smidig. Bred ut krämen över färsen och baka ytterligare 15 minuter. Servera rätten varm, överströdd med pinjenötter och bladpersilja.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home