Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, July 03, 2005

Grilla aubergine

Vi åt bara en liten, liten middag igår. Anledningen till att det blev så smått är att vi åt så gigantiskt gott och mycket till lunch. Vi var på malmöutflykt och testade Sapla, den relativt nya indiska restaurangen vid Möllevångstorget. Både min man och jag åt lammgryta; jag valde en mild variant med grädde, kokos, russin och nötter som smakade efterrätt och mannen åt en lite starkare rätt med mycket koriander. Förra gången åt vi mycket chilistarkt, så starkt indiskt som jag nästan bara ätit i London och Amsterdam förut. Det bådar gott att både den starka och den svaga kryddningen varit fin på Sapla, som om kocken verkligen smakar av maten eller som om han/hon lagat den tillräckligt många gånger för att veta exakt hur den ska kryddas... När jag nu ändå är inne på indisk mat har jag två frågor som jag hoppas att någon annan kan besvara.
1. Var handlar man indiska livsmedel i Malmö?
2. Förrförra helgen var jag bjuden på middag hos mammas arbetskamrat från Indien och fick en fantastisk måltid. Jag fick med mej stjärnanis och ett pulver "stark chili" hem. Den starka chilin är otroligt god; den luktar chili och paprika, men inte ungersk paprika t ex. Det jag undrar är om någon vet vad det är som luktar "indiskt"? Trots att det är chili går det liksom inte att ta fel - detta är en indisk krydda!

Javisst, vi åt bara en liten middag igår, så liten så den skulle passa som förrätt åt fyra. Sen grillsäsongen började har vi grillat tunna skivor aubergine nästan varje gång. De blir söta och nästan knapriga och jag kan verkligen rekommendera det. Här har jag härmat Nigella och till hennes fetafyllda auberginerullar åt vi en persiljesallad - en riktig mellanösternhöjdare!

Fetafylld aubergine

1 stor aubergine
olivolja att pensla med
100 g grekisk feta
en halv röd chili, finhackad
mynta (jag hade bara torkad så jag använde det)
lite pressad citron
nymald svartpeppar

Skär auberginen i ungefär tio fina skivor. Pensla dem med olja och grilla dem randiga, cirka ett par minuter per sida. Rör ihop feta, chili, mynta, citron och smaka av med svartpeppar. Lägg en klick fetaröra på den yttre delen av aubergineskivan och rulla ihop. Servera skivorna med skarven neråt.

Nästa gång ska jag blanda lite chilipasta i oljan i stället för att ha röd chili i fetaosten. Jag tycker att det blir gott med mer smak på själva auberginen.

Persiljesallad

4 dl blad från bladpersilja
3 schalottenlökar, finhackade
lite olivolja och lite pressad citron
en nypa salt
en aning spiskummin

4 Comments:

Blogger Lisa said...

Välkommen bland matbloggarna! Indiska livsmedel är svåra att hitta i Malmö. Ganska bra är det på Krung Thep på Ystadsgatan. Deras pakistanska mango är inte att leka med (eller jo - det är just det den är!).

De har också svarta spiskummin och bra chutney och en del annat gott. Hälsa dem från mig!

1:52 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Lisa! Jag ska titta in på Krung Thep nästa malmötur. Den pakistanska mangon provade jag sist - jo, den är att leka med!

3:44 AM  
Blogger Alice said...

Ah, där har vi ett ljuvligt och enkelt recept. Kan inte du skicka in det till mig på Allt om Mat, som läsarrecept. Det är precis vad vi behöver på den sidan. (och ett foto)

1:59 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack för det välkomnandet Alice! Jag ska tänka på saken!

1:01 AM  

Post a Comment

<< Home